RIVER JAZZ & BLUES BAND
– anmeldelse og billedgalleri

Line up: Allan Bjerregaard: trombone, percussion, vokal /
Filt Kristensen: saxofoner, klarinet, tværfløjte /
Jørgen Nielsen: kontrabas /
Karen Sørensen: piano /
Tobias Leonardo Pedersen: trommer /
Torben F. Lassen: kapelmester, trompet, sang

Koncert med River Jazz & Blues Band

Anmeldelse af Mogens Lerbech

På slaget 20 indledtes aftenens koncert med nummeret ”Swinging Jazzband Ball” sunget af orkesterleder og trompetist Torben Lassen suppleret med spændende soli fra orkestermedlemmerne: Karen Sørensen på piano, Filt Christensen på tenorsaxofon, klarinet og tværfløjte, Jørgen Nielsen på kontrabas, Tobias Leonardo Pedersen på trommer og aftenens konferencier Allan Bjerregaard på trombone.

Salen var fyldt med et forventningsfuldt og interesseret publikum, og vi fik i høj grad forventningerne indfriet af det erfarne og velspillende orkester. De mange kompositioner og arrangementer af Torben Lassen og Filt Christensen med spændende unisont sammenspil, hvor de tre blæsere spiller samme tema i hver deres tonehøjde, bidrog til en spændende jazzkoncert.

Her følger kommentarer til flere af koncertens 24 numre:  

 I ”When the Saints go marching In” var der indbyggede brudstykker af andre melodier fx ”Mama don’t Allow”, hvilket gav anledning til soli fra blæsere, trommer, piano og bas. Så en spændende og flot arrangeret udgave med riffs a la Louis Armstrongs 1930er udgave.

Herefter fulgte swingnummeret ”Saxophone Colossus”, hvor de tre blæsere brillerede – ikke mindst saxofonen.

”More Shuffle” komponeret af Filt Christensen gav anledning til kraftfuldt trombonespil fra Allan Bjerregaard og lige så kraftfuldt og afklaret piano fra Karen Sørensen.

Allan Bjerregaard introducerede ”Buena Sera” som en italiensk popsang, hvorefter han selv sang den med flot saxofonsoli fra Filt og inciterende trommer fra Tobias i baggrunden.

“On the sunny Side of the Street” var arrangeret så det lød som et swingnummer for stort orkester blandt andet med en rigtig fin og robust bassolo.

Nummeret “Oldfashioned Man” blev introduceret af Allan Bjerregaard med ordene: ”Nummeret bliver bedre og bedre eftersom Torben Lassen jo også bliver ældre som årene går”. Men nummeret er stadig aktuelt med sang og mundharpespil fra Torben og fint akkompagnement fra trombone og sax.

Efter ”Gospel Medley” fulgte en hyldest til Papa Bue og hans Viking Jazzband med ”Schlafe mein Prinzchen”. Den blev spillet ligesom Papa Bue gjorde i sin tid bortset fra, at Lillers banjo var skiftet ud med Karens piano. Ren nostalgi.

”Dancing Calypso” med Filt på tværfløjte og chase mellem denne og trompeten og ikke mindst Tobias flotte trommespil, der udløste spontane klapsalver fra publikum.

Så fulgte en komposition af Filt “Benny be Good”.  Det var ikke overraskende et elegant og vel-arrangeret swingnummer.

Senere fik vi et nummer fra New Orleans jazzens skattekiste: ”Body Bolden’s Blues” i en moderniseret swingudgave sunget af Torben.

”Sct. Louis Blues” blev introduceret af et ganske anderledes trompetspil præget af uventede ”dirty notes”, som fik os nede i salen til at spidse ører. (Allan: ”Skal den lyde sådan?”). Hvorefter vi fik en spændende og aktuel udgave af det traditionelle nummer fra 1914.

“Careless Love” blev introduceret af Allan med en munter opfordring til det dansende publikum om at være forsigtige: ”Kinddans hører ikke sammen med høreapparater og briller, så pas på!” 

Så fulgte ”Let’s dance” – et af orkestrets første numre – komponeret af Torben. Og endnu engang kom der gang i de fire par på dansegulvet.

Som intro til “Make Me a Pallet on the Floor”, der er en blues fra 1890, fik vi denne forklaring af en gæst fra salen: ”Når ægtemanden var ude, kom elskeren på besøg, men for ikke at bruge ægtesengen, lavede man et leje på gulvet.” (En tilsvarende forklaring blev i sin tid givet af den kendte jazzpianist Jelly Roll Morton). Efter en flot pianointroduktion fik vi en fin udgave med sang og elegant trompetspil af Torben Lassen.

I calypsonummeret “Wotless”, sunget af Torben, kørte rytmegruppen som en velsmurt maskine med fine soli af både piano og trommer.

I “If you ever change your Mind” sunget af Allan og Torben, vil jeg fremhæve endnu en flot og melodiøs bassolo.

Som afslutning på koncerten takkede klubbens formand med ordene: ” Tak for en energisk og svedig blues-aften. Mange gode jyder spiller vidunderlig jazzmusik – her suppleret med en dygtig sjællænder ved trommerne.” Hvorefter vi fik ekstranummeret ”Jump, Jive and Wail”.

Så alt i alt endnu en underholdende og dansevenlig koncert i Baghuset af et yderst velspillende jazzorkester.