Ballerup Jazzklub 40 år
… de næste 15 år ( fra 2004 til 2019)

For mere end 45 år siden lød der noget jazzmusik i en kælder på en af skolerne, men det ophørte midt i halvfjerdserne. Så i 1979 var der nogle jazzelskere sikkert med violinisten Jørgen Martinsen i spidsen, der ikke kunne holde tørken ud længere. Det resulterede i en stiftende generalforsamling tirsdag den 21. august 1979 på det nuværende idræts- og arbejdsmarked center TAPETEN i Magleparken. Jazzklubben fik navnet: Jazzhus Tapeten. Det første arrangement med Thad Jones Big Band blev afholdt fredag den 21. september 1979. Efter et par år flyttede jazzklubben til LOEN på Ryttergården i Pederstrup, hvor klubbens navn blev ændret til: Ballerup Jazzklub.

Alt dette – og meget, meget mere – har Jørgen Martinsen berettet om på jazzklubbens hjemmeside under fanen:
Medlems info / Historie / 1979-2004 – 25år

Ballerup Jazzklubs udvikling hænger uløseligt sammen med BAGHUSETS ditto. Bygningen blev i 1907 opført til kornlager, som en tilbygning til den gamle købmandsgård fra 1888. Ballerup kommune overtog bygningerne i 1979, og med lidt charme og sniksnak gjorde Kirsten Sørensen borgmester Ove E. Dalsgård interesseret i at danne et spillested i Baghuset. Som et arbejdsløshedsprojekt i 1983-84 blev huset istandsat. Paraplyorganisationen Musisk Samråd med ildsjælen Kirsten Sørensen som formand blev stiftet i 1983.

Organisationen har i dag ca. 80 foreninger og grupper i folden. Ballerup Jazzklub er således én af disse foreninger, der i 1984 kunne indtage Baghusets scene. Der blev – som Jørgen M. skriver – spillet et meget varieret jazz program under skiftende ledelse og svingende økonomi og medlemstal. I den sidste halvdel af halvfemserne gik det ned ad bakke for jazzklubben. Der var næsten ingen aktivitet, da årtiet gik på hæld. Men så skete der to ting, der fik stor betydning for Ballerup Jazzklub:

Den ene: I foråret 1998 (efter en ekstraordinær generalforsamling) skrev formanden Ida Skovgård Andersen: ”Nu skal vi ha’ Ballerup Jazzklub til at swinge igen! ”. En ordinær generalforsamling blev fastsat til torsdag d. 2. april 1998.

Den anden: Herlev Kunst- og Kulturcenter GAMMELGAARD fik en ny leder, der gjorde det svært for Herlev Jazzvenner at fortsætte en ellers fremragende og velbesøgt jazzklub. Med udgangen af 1997 var det slut, og formanden Ole Hoffeldt søgte nye græsgange i – gæt engang – Ballerup, hvortil han med sin hustru Margit havde forlagt residensen.

Tre formænd i 15 år
Jazzklubbens 3 formænd de sidste 15 år er
Ole Hoffeldt, Ida Skovgaard Andersen og Birgitte Christiansen.


Ida Skovgård Andersen var en glad, optimistisk og genvalgt formand, der kunne præsentere sin nye bestyrelse, hvor man blandt andre kunne møde vores nuværende kasserer Niels Erik Madsen og så selvfølgelig – Jørgen Martinsen. ”Vi siger velkommen til Herlev Jazzvenner” lød det fra formanden. (Vennerne var trofaste og loyalt fulgt med Ole Hoffeldt). Det hjalp jo noget på medlemstallet – så meget, at man kunne hyre Selandia Jazzband med en vis Paul Harrison fra England – som gæstesolist. Bandets leder var trompetisten John Knudsen, og hans datters navn var: Bettina! Paul flyttede permanent til Danmark i 1999. Og tænk engang, hvad der kom ud af det.

Fredag den 17. september 1999 havde jazzklubben 20-års fødselsdag med Daimi og Louisiana Jazzband, og i oktober kom for første gang Paul Harrison Band. Ved generalforsamlingen den 18. marts 1999 kom Ole Hoffeldt i bestyrelsen. Man aftalte nu, at Ole bookede traditionel jazz og swing – og Jørgen Martinsen det moderne –

Ole Hoffeldt blev ved generalforsamlingen den 27. april 2000 valgt som formand. Økonomien var dårlig, og man blev på et bestyrelsesmøde enige om at droppe den moderne jazz, thi der kom kun meget få mennesker, og at det overvejende var det, der gav klubben en dårlig økonomi.

”Fremover vil vi satse på traditionel jazz og swing, og håbe på god tilslutning fra vores medlemmer”, citat slut (Ole Hoffeldt).

Vi var nu 172 medlemmer og den 15. september 2000 spillede Jensens New Orleans Band med Brian Carrick på klarinet og Taff Lloyd på trommer. Den sad lige i øjet. Der var fuldt hus, og den nyslåede formand brummede tilfreds.

Hans Knudsens Jumpband spillede for første gang den 19. januar 2001 i vores jazzklub. Han skulle senere blive regnet som en del af det faste inventar, idet han har været på vores scene ikke mindre end 8 gange, – plus alle de mange gange, hvor Hans har trakteret flygelet i andre musikalske sammenhænge.

Det besluttedes i 2002 at indgå i entre samarbejdet, der medførte at medlemmer af andre jazzklubber, der var med i samarbejdet, havde adgang til medlemspris i vores jazzklub og omvendt. Ingrid og Finn Amorsen (Seaside Jazzklub) overtog fremstillingen af ALL THAT JAZZ frivilligt og ulønnet. P.S. Swingband fra Silkeborg og omegn gav for første gang i jazzklubben en gang Django Reinhardt inspireret sigøjnerjazz. En af jazzklubbens gode venner, grafikeren Jørgen Vilsøe designede jazzklubbens nye og karakteristiske logo, som herefter er anvendt på alle publikationer fra klubben.

Musisk Samråd, under hvis vinger vi hører, fejrede 25-års jubilæum den 3. oktober 2003. Ballerup Jazzklub havde 215 medlemmer. Formanden udtrykte tilfredshed med vores økonomi, og Finn Ziegler tyggede på cerutten og strøg strengene d. 23. maj 2003. New Orleans Delight med Derek Winters gæstede for første gang vores jazzklub. Det er med vemod, at vi nu sender en tanke til Bornholm, hvor den karismatiske klarinettist og orkesterleder, Kjeld Brandt desværre er sat helt ud af musikken pga. sygdom.


Det lykkedes Jørgen Martinsen i februar 2004, at formå den 88-årige, verdensberømte violinist, Svend Asmussen til at gæste Ballerup Jazzklub. Det var godt nok moderne jazz, men et scoop uden lige, og vores lille lokale var fyldt til bristepunktet. Trods betydeligt forhøjede billetpriser og en fin omsætning i baren, holdt indtægterne ikke tilnærmelsesvis trit med udgifterne. Men det var en oplevelse af de helt store, der stadig fylder Ole Hoffeldt med glæde og stolthed.

I december 2004 blev Ballerup jazzklub digital og kom på internettet med hjemmesiden: www.ballerupjazz.dk

Det var en stille start, men fra 2006 kom Flemming Wagner ind i hæren af frivillige “blæksprutter” og han har siden passet opgaverne som webmaster, fotograf og udsendelse af det digitale nyhedsbrev. I de første år i samarbejde med Annelise Ulsing, og senere Kurt Schouenborg og Erik Smidt.

Janne Sieling og Jørgen Vilsøe skrev og layoutede nu medlemsbladet.
Ved juletid spillede Søren Sørensens Swing Cats så højt – at formandinden, Margit Hoffeldt måtte flygte med begge fingrene i ørerne. Det til trods for, at der var skruet helt ned i bund for lyden.
Det var Derek Winters (fra New Orleans Delight) der fandt på at kalde Annelise Ulsing for ”Mama Jazz”. Annelise kom fra Herlev Jazzvenner til Long John Jazzklub, hvor hun dels blev formand, men også lærte jantelovens paragraf 1 at kende. Hun blev den 9. marts 2006 valgt til Ballerup Jazzklubs bestyrelse som suppleant. Med sin enorme viden om, hvad der rørte sig i traditionelle jazzkredse i indog udland, samt sproglig kunnen, blev hun en god støtte for formanden i booking arbejdet.
Det var en farverig, spektakulær, kontroversiel og storsmilende personlighed, der stod på scenen, bød velkommen og præsenterede musikerne. Nogen ku’ li’ hende, nogen misforstod hende, andre fandt hende ”for meget”, men kedelig det var hun sgu’ ikke. Sideløbende blev hun redaktør og skribent af vores medlemsblad.

Bourbon Street Jazzband
Bourbon Street Jazzband


Det var i 2006, at vi havde besøg af Bourbon Street Jazzband og River Jazz & Blues Band for første gang.

Formanden, Ole Hoffeldt blev af kommunen udnævnt til ”Årets Leder”. Et stolt øjeblik for Ole og Jazzklubben.

Frank Weinberger blev leder af Baghuset i 2007. Scenen var dengang placeret langs væggen ud mod gården, og lydmixeren sad i baren. Det var dette år – hvor baghuset blev ”røgfri” til stor glæde for nogen – og nåh ja, mindre glæde for andre. Det besluttedes at flytte scenen fra ”langsiden” til endevæggen, hvor den står i dag. Den 31. august 2007 spillede ”Nulle og Verdensorkestret” i jazzklubben som de første på den nye scene-placering. I oktober 2008 spillede Paul Harrison med sit nye band. Ved baren sad som så ofte før den dejlige sangerinde Miriam Mandipira, som interesseret publikum. Det ”øjede” Paul Harrison lynhurtigt og opfordrede hende til at synge et par numre. Det har hun gjort mange gange siden, men i Ballerup Jazzklub var det allerførste gang.

Paul Harrison og Miriam Mandipira
Paul Harrison og Miriam Mandipira


Lillian Bouttés akkompagnatør gennem mange år var Hans Knudsen, og nu kunne de fejre deres 25-års jubilæum den 22. februar 2008 i Ballerup Jazzklub. Det blev en gigantisk succes med totalt udsolgt hus, og Ballerup Bladet skrev: ”En dronning kommer på besøg i Baghuset”. Hun kom, hun sang og hun sejrede. Det var Lillians første besøg i vores jazzklub. Men Ole Hoffeldt havde såmænd allerede i 1994, engageret hende til Herlev Jazzvenner.

Lillian Bouttés


I det herrens år 2009 blev jazzklubben 30 år, men det var der ingen, der havde lagt mærke til. Jamen, 30 år!! Den fødselsdag blev glemt. Formanden, Ole Hoffeldt udtalte i sin beretning: ”Vi har efterhånden vænnet os til den nye indretning, dog ikke lydanlægget”. Kim Menzer Jazz og Blues Band præsenterede Miriam Mandipira for første gang som booket vocal. Det blev en oplevelse af de store, og det blev ikke sidste gang Miriam gæstede Ballerup Jazzklub. Et udendørs arrangement i Damgårdsparken i juni 2009 med Leonardo Pedersens store Jazzkapel med vocal og gratis adgang fik med vejrguderne som medspiller en behersket tilslutning. Men musikken var bare helt overdådig. Mixerpulten blev nu flyttet fra sin position i baren til et rullebord ved vinduerne med de nødvendige forbindelser hængende som gardiner ned fra loftet. Hvilken opstilling – -! Fungerende lydtekniker, Kurt kæmpede med dårligt og nedslidt materiel, hvilket fremover medførte indkøb af højkvalitets mikrofoner m.v. til jazzklubben. Såvel Fraulein Meyer Hinterhauser Jazzband og Vestre Jazzværk gæstede i 2010 jazzklubben for første gang.

Ballerup Kommune sænkede i 2011, som én af de meget få kommuner, men helt i tidens ånd, tilskuddet til Ballerup Jazzklub. Det blev det første lille skub ud på en meget uheldig glidebane med særdeles mærkbare konsekvenser fra Statens Kunstfond.

Paul Harrison & Miriam Mandipira.
Annelise skrev sin første personlige “anmeldelse” til Hjemmesiden, da Bourbon Street Jazzband fejrede deres 50-års jubilæum i Ballerup Jazzklub i 2006. Det fortsatte hun med til hun i 2011 blev syg og Kurt assisterede hende med at skrive teksterne. Hun insisterede d. 20. januar 2012, helt afkræftet på at høre Doc Houlind i jazzklubben. Der sad hun så, den seje kone, og Jesper Capion Larsen spillede Burgundy Street Blues for hende. Det var en bevæget stund.
Annelise døde 6 dage senere, 71 år gammel.

Med generøs sponsorstøtte fra fhv. borgmester Ove E. Dalsgaard kom Sigurd Barrett fredag den 22. februar 2013 med sit show ”Swingtime”. Sigurd klappede i sine små hænder, da han så jazzklubbens stolthed: Vores pragtfulde Yamaha flygel.

Under afviklingen med bl.a. Leo Mathisen numre, inviterede han Ove E Dalsgaard og vores nuværende borgmester, Jesper Würtzen op på scenen, hvor han udstyrede dem med hver sin store cigar.

”Take It Easy Boy Boy, Go to your home, and smoke a cigar”. Og de pulsede på livet løs til stor bestyrtelse for vore lokale antiryge-fundamentalister. Det var et kosteligt syn—som sent skal glemmes.
Den nuværende lidet kønne konstruktion husede nu vores lydmixerpult, og lydanlægget er blevet ændret og kraftigt forbedret. Scenelyset er blevet til LED-lys med digitalstyring.

Paul Harrison stillede med Amy Roberts (klarinet og sax). Der var totalt udsolgt. Medlemsbladet, nu trykt i farver med dejlige Miriam Mandipira på forsiden. The Dixieland Gipsy Band spillede og sang flerstemmigt for første gang hos os. Det var en oplevelse af de helt store, men allerede 2 år efter havde bandet indgået intern skilsmisse. Det var søreme synd.
Lillian Boutté gav i 2014 en stjernestund for allersidste gang i Ballerup Jazzklub. Totalt udsolgt. Vi er dybt taknemmelige for at have oplevet hendes kærlige, varme personlighed og dedikerede sang. New Orleans Delight spillede – denne gang uden Kjeld Brandt.

Paul Harrison havde i april 2015 hentet Meschiya Lake fra USA. Det blev en aften u-d-e-n lige med en eksplosion af tatovering, performance og et vocalregister på 4 oktaver. Der var ingen scenelys bortset fra et par lysstofrør i loftet. Pyt med det – lød det fra Bettina Harrison – sådan ser det ud mange steder i New Orleans.

Og så kom Mogens Johansen med en Jazzforestilling, som er gået over i historien, som noget af det ypperste der er hørt i Ballerup Jazzklub. Og hvilke musikere. De aller, aller bedste på den danske jazzscene. En publikummer – Margrethe Grarup blev af bassisten Mads Vinding opfordret til at synge et nummer. Milde himmel! Det bli’r ikke sidste gang i Ballerup Jazzklub, lovede formanden sig selv.

Styringen af lyset i salen havde gennem mange år været møgirriterende, og var på det nærmeste ubrugeligt. Det blev i 2015 ændret til LED lamper og fjernbetjent kontrol.

Formand Ole fik, som ønsket, Magrethe Grarup igen med Mads Vinding. Det blev en ganske særlig begivenhed. Second Line kom med Miriam Mandipira, og vores skønne River Band fra Nordjylland gav en forrygende og hyggelig aften.

Trist var det, at jazzklubbens mest trofaste publikum, Inger og Willy Stubbe, også kærligt kaldet: ”Par nr. 7” – altid de første på dansegulvet og de kom hver eneste gang – i december 2016 meddelte, at de flyttede til Jylland. For at dulme sorgen for alle, gav de flødeboller til hele værtshuset – – det var sødt !

Ved generalforsamlingen den 22. april 2017 kundgjorde vores højt værdsatte og respekterede formand, at nu var det på tide at slutte sine 17 år som kaptajn på skuden. Godt gået, Ole. Du har med succes styret klubben fri af alle skær og alt for moderne jazz. Tusind tak fra os alle sammen. Til ny formand valgtes Birgitte Christiansen. En ildsjæl af de få. For at sikre kontinuiteten af traditionel jazz og swing, blev Erik Smidt, kendt fra Sorgenfri Kirke og Østerbro Jazzklub anmodet om at fortsætte bookingen af glad jazz og swing, der hvor Ole slap. Erik indvilligede, men kun for 2 år og er nu fratrådt. Det blev 2 meget fine jazz-år. Tusind tak Erik. Lydtekniker Kurt smider håndklædet i ringen og ophører i 2019, vemodigt, efter 10 år på posten. Arbejdet udføres nu af Baghusets tekniker til alles tilfredshed.

Det var så – i store træk – beretningen om 15 år (efter de første 25 år). Takket være en hårdt arbejdende bestyrelse, en lille hær af frivillige blæksprutter, samt et trofast og loyalt publikum, og ikke mindst et fortræffeligt samarbejde med Musisk Samråd og Baghusets ledelse og medarbejdere, kan vi så fejre 40 års fødselsdag. Men det er da også en sejlads i modvind. Vi må konstatere et mandefald af det, man kalder naturlige årsager, ikke kun blandt vores publikum, men også vores højt skattede musikere. Mørke kræfter havde nøffet vores dejlige flygel – det var virkelig nedtur, og det var nok aldrig gået med Kirsten Sørensen ved roret.

Vi vil fortsætte med at spille: ”Glad jazz og swing – som oftest – men ikke altid, baseret på New Orleans traditionen”. Eller som nogen ville sige: ”Jazz for de meget voksne”. Jazzens nestor, musikeren med stort M, trombonisten Ole (Fessor) Lindgreen, udtalte engang under et besøg i Ballerup Jazzklub, hvor vi småsnakkede om jazzklubbens og den traditionelle jazz fremtid:
”Nu skal det jo ikke være noget museum – det her ” – – -.
Næhe, nej – selvfølgelig ikke – – – – – – – – eller –
KS

Køen til koncert med Paul Harrison i 2011