NANA RASHID QUINTET
– anmeldelse og billedgalleri

Nana Rashid Quintet
Line up, stående fra venstre:
Lasse Jacobsen, trommer /
Martin Brunbjerg Rasmussen, bas /
Nana Rashid, vokal /
Cecilie Guldager Strange, saxofon /
Siddende: Benjamin Nørholm Jacobsen, piano

NANA RASHID QUINTET
– en anmeldelse

Af Mogens Lerbech

Jazzmusik er forunderlig, idet nogle musikere og sangere inden for hver deres genre lægger vægt på underholdning, humor, danseglæde og swing, mens andre lægger vægt på eftertænksomhed og melankoli. Nana Rashid hører til sidstnævnte med sin egen helt personlige udtryksform.

Koncerten med Nana Rashid i centrum var netop præget af hendes overbevisende og autentiske sangstemme med en klarhed og gennemslagskraft, så vi ikke var i tvivl om sangenes budskaber og ikke mindst deres ægthed. Cecilie Guldagger Stranges saxofon var på samme måde smooth og afstemt efter hver enkelt sangs stemning. De tre øvrige orkestermedlemmer – trioen Little North – med Lasse Jacobsens trommespil, der vekslede mellem akkompagnement til Nanas sang og virtuose soli med mange forskellige klange og rytmer, med Benjamin Norholm Jacobsens elegante piano med flere soli med gentagelser af forenklede og afklarede fraser og med Martin Brunbjerg Rasmussens kontrabas, der gennem hele koncerten vekslede mellem spændende grundrytmer og overraskende soli.

Koncertens numre blev introduceret af Nanas forklaringer på, hvilke temaer og problemstillinger hendes sange omhandlede, og baggrunden for kompositioner og tekster. Det var fint, at vi som tilhørere på denne måde blev guidet gennem koncertens 12 numre.

Første nummer var ”Freedom”, der blev introduceret med trommesolospil af Lasse og sunget med melankoli og følsomhed af Nana. Dette blev efterfulgt af “Poor Blue Betty” med en flot, melankolsk saxofonsolo, hvilket også blev honoreret med spontane klap fra salen.

“Mother, father” blev indledt med Nanas personlige fortælling om de problemer, der kan opstå, når man står mellem to helt forskellige kulturer i Oman/Zanzibar og i Danmark. Det var et nummer i langsomt tempo med mange soli og med flere eksempler på Quintettens karakteristiske glidende overgange mellem de enkelte soli. Herunder en bassolo, hvor Martin brugte buen i sit basspil. Og ikke mindst endnu et eksempel på Nanas evne til at foredrage en tekst med overbevisning.

“A Taste of Honey” – et langsomt nummer- blev introduceret af en flot bassolo før Nanas udtryksfulde sang med akkompagnement af trommerne med den særlige stemning, som brug af whiskers kan give. De stille passager blev afløst af crescendo-passager med kraftig stemmeføring fra Nana og tilsvarende kraftigt trommespil.

Så fulgte ”One kind of Favour” introduceret med en udtryksfuld og robust bassolo og en velafstemt saxofonsolo. Her fik vi en virtuos og swingende pianosolo og en kunstfærdig og yderst spændende trommesolo med rigtig mange lydmæssige nuancer. Alt i alt et spændende og udfordrende nummer, der straks resulterede i bifald fra salen.

Så blev der holdt pause, hvor vi tilhørere fik en hyggelig snak om koncertens særlige kvaliteter og udfordringer med blandt andet udsagn som ”Det er introvert” og ”Jeg kan godt lide moderne jazz, men dette er jo en særlig genre”. Under alle omstændigheder gjorde sangene stort indtryk på det lydhøre publikum.

Efter pausen fulgte ”You are shocking Me” med kun Martins elegante bas og Nanas flotte sangstemme, som stod ualmindeligt godt til hinanden.

”No Moon at All” hvor sangen og akkompagnementet hertil og de enkelte soli gik op i en højere enhed.

”Smile”, en mere optimistisk sang, blev antydet af Nanas lidt lysere stemmeleje. Tilsvarende flot saxofonspil af Cecilie, der ellers gennem hele koncerten fulgte numrenes ofte dystre stemninger.

“Four women” blev nok eftermiddagens mest energifyldte nummer. Sangens alvorlige tema blev grundigt belyst af Nana. Det var en politisk sang, som handlede om sorte kvinders rettigheder eller mangel på samme i USA. Den tog udgangspunkt i fire sorte kvinders vanskelige situationer. Cecilies saxofonspil med energi, saft og kraft understøttede dette indhold. Alt i alt en tankevækkende sang med et komplekst lydbillede med en masse spændende nuancer.

Så fulgte “I tried”, der var et nummer i langsomt tempo, og derefter “Goodby my Love”, som blev introduceret med en elegant pianosolo, der mindede om klassisk piano, og som var en flot intro til Nanas følelsesladede sang. Benjamins pianospil var i dette nummer præget af talrige gentagelser af de enkelte fraser.

Slut- og ekstranummer “How many Women” var endnu en sang, skrevet af Nana. Den fyldte sal med det meget lydhøre publikum kvitterede med klapsalver og klubbens formand Birgitte Christiansen takkede musikerne for en fin koncert med ordene: ”Vi er kommet steder hen, hvor vi ikke har været før her i jazzklubben”. Jeg kan kun give hende ret. Vi overværede en meget personlig koncert ikke mindst takket være Nana Rashids overbevisende sangstemme og tilhørende elegant akkompagnement.