KRISTIN KORB TRIO – featuring Mathias Heise
– anmeldelse og billedgalleri

Line Up: Magnus Hjorth, piano /
Mathias Heise, mundharmonika /
Kristin Korb, kontrabas, vokal /
Snorre Kirk, trommer

En julekoncert med Kristin Korb Trio featuring Mathias Heise

Af Mogens Lerbech

Der var på alle måder lagt op til julestemning i Baghuset denne søndag eftermiddag med et lille, pyntet juletræ ved scenen, salg af æbleskiver og gløgg i baren, Erik Smidts traditionsrige julequiz med almene spørgsmål og spørgsmål om Ballerup, jazz og jazzklubben liggende klar på bordene og ikke mindst med forventning om, at eftermiddagens kvartet ville levere en koncert med julemelodier og den rigtige julestemning.
Det gjorde de i høj grad, så alt gik op i en højere enhed i denne koncert.
 

Kvartetten med bassisten og sangeren Kristin Korb, trommeslageren Snorre Kirk, pianisten Magnus Hjorth og gæstemusikeren mundharmonikaspilleren Mathias Heise havde sammensat et spændende program med mange julemelodier fortolket på måder, så de blev til jazzmusik af højeste kvalitet.

De enkelte numre blev hyggeligt introduceret af Kristin med juleerindringer og anekdoter fra hendes barndom i USA krydret med forskellige faktuelle oplysninger.

I repertoiret indgik blandt andet det langsomme nummer ”Snowfall” med en flot pianointro, der nærmede sig klassisk piano, fornem sang fra Kristins lyse stemme, som harmonerede fint med Matthias’ lyriske spil på mundharmonikaen suppleret med Snorres elegante og afklarede trommespil. Den blev efterfulgt af “I’ve got my Love to keep You Warm” komponeret af Irving Berlin 1937 og sunget i sin tid af blandt andre Billie Holliday og “That’s What I Want for Christmas” med nærmest eksperimenterende piano og Kristins sang med tydelige fraseringer og ikke mindst inciterende basspil. Også her kom koblingen af den lyse sangstemme og den fyldige lyd fra bassen virkelig til sin ret.

 “Christmas Will Really Be Christmas” blev introduceret af Kristin med et par alvorsord om “at det ikke altid er nemt for os mennesker i denne tid”. Hun fortalte, at hun opholdt sig i Tel Aviv i Israel den 7. oktober og her kunne høre de første bombninger af Gaza. Nummeret blev herefter spillet og sunget energisk og kraftfuldt.  

I “Angels We Have Heard on High” fik vi præsenteret alle kvartettens styrkesider: kraftfuld vokal, virtuost pianospil, flot mundharpespil, elegant trommesolo og overbevisende basspil både som rytmeinstrument og i soli, hvilket udløste stor opmærksomhed fra i form af applaus fra publikum.



Så nåede vi frem til pausen med indsamling af julequizzen og udtrækning af to vindere efter at Erik Smidt havde gennemgået svarene på den finurlige quiz.

Første nummer efter pausen var ”This Christmas”, som kvartetten fortolkede på bedste vis. Herefter fulgte ”Christmas is Here”, som blev smukt sunget af Kristin med lyrisk solospil af Matthias, elegant piano og en smuk bassolo.

Endnu et langsomt nummer, “I am Still Waiting for Christmas”, med Heises mundharmonika og Kristins sang i front og ikke mindst Snorres diskrete trommespil, som gennem hele koncerten understøttede de enkelte numre på bedste vis. Denne ”trommeslagernes gentleman” forstår om nogen med diskrete virkemidler at få de enkelte numre afviklet med spændstighed med det rette drive og med jazzens helt nødvendige swing. FLOT.

Ved afslutningen af koncerten rettede Kristin en tak til publikum og en særlig varm tak til to finske tilhørere, som var rejst helt til Ballerup for netop at høre deres idol synge og spille, hvilket hun gjorde med et ”Thank You for Coming”. Dette blev efterfulgt af Birgittes, vores formands, tak til orkestret: ” Tak for en forrygende eftermiddag. Denne koncert har sat mange tanker i gang, og jeg er kommet i julestemning, som for mig betyder noget med at føle harmoni og fællesskab”

Bifald fra salen resulterede i ekstranummeret ”Glade Jul, dejlige Jul” med to vers på engelsk og to vers på dansk, og en opfordring til publikum om at synge med. Her brillerede såvel Matthias som Magnus endnu engang på hver deres instrumenter.

Så tak for en stemningsfuld julekoncert med sublimt spil og med fine jazzfortolkninger af julesange – mange med tankevækkende indhold.