Cathrine Legardh synger Monica Zetterlund –
anmeldelse og billedgalleri

Line up: Jacob Christoffersen: piano /
Cathrine Legardh: vokal / Jesper Thom: bas

Cathrine Legardh synger Monica Zetterlund – en koncert for feinschmeckere

Anmeldelse af Mogens Lerbech

Eftermiddagens koncert blev indledt med den kendte sang ”Sakta vi gå genom stan” fra Monica Zetterlunds (1937–2005) repertoire.

Allerede her viste Cathrine Legardh, vokal, Jacob Christoffersen, piano, og Jesper Thorn, bas, deres musikalske kvaliteter, idet vi straks blev bragt ind i et jazzunivers, som prægede jazzen i 1950-1960-erne blandt andet i Sverige.

Denne niche af jazzhistorien blev her vakt til live, men ikke nok med det, så formåede trioen at give genren deres helt personlige tilsnit i kraft af de tre musikeres dygtighed og spilleglæde.

Koncerten var sammensat dels af sange fra Monika Zetterlunds repertoire blandt andet fra hendes samarbejde med den verdenskendte amerikanske pianist Bill Evans (1929 – 1980) dels af kendte og ukendte svenske og norske melodier.

I ”Waltz for Debbie” (Bill Evans 1954) kunne vi høre Cathrines blide og lyriske stemme på baggrund af swingende toner fra piano og bas.

I ”Värmlandsvisen” (Dear Old Stockholm) skabte bassisten et over-raskende akkompagnement til Cathrines sang. I nogle passager akkompagnerede han blidt i baggrunden, mens han i andre strøg bassen med bue eller lod strengene ramme gribebrættet med det resultat, at vi hørte nogle overraskende og spændende klange både i bassens dybeste og højeste toneleje.  

I ”Visa från Utanmyra”, spillet i sin tid af den svenske pianist Jan Johansson (1931-1968) blev grænserne mellem visesang, swingende jazz og klassisk musik visket ud på forunderlig måde.

I Bill Evans nummeret ”Uden afsender” fyldte Catrines sangstemme lokalet med vellyd. Jacob var koncentreret hen over pianoet næsten som Bill Evan med udfordrende improvisationer, så der opstod en form for symbiose mellem stemme og piano. 

Vi fik også en hyggelig sang om ”Farfars værtshus” i Norge og en ballade af Poul Ramel for blot at nævne nogle af de mange andre numre.

Det var således en stor oplevelse at sidde i salen som tilhører til en koncert med så mange spændende musikalske udtryk, leveret af en trio, som fik sangerindens udtryksfulde sangstemme til at blomstre på baggrund af virtuost pianospil og en bassist, som kunne få rigtig mange forskellige udtryk frem i sit instrument. Vi fik indblik i et lille stykke jazzhistorie og blev underholdt på bedste måde.

Alt i alt en flot, flot koncert.